V tomto kalendářním roce se naše škola zapojila do programu Erasmus+ Evropské unie, v rámci kterého mohou organizace žádat o finanční podporu k výjezdům do zahraničí a navázat spolupráci se zahraničními partnery. Vzdělávací mobilita jednotlivců (KA1) je kromě jiného zaměřena na výjezdy pedagogických pracovníků. V našem projektu THROUGH LANGUAGES TO BETTER SCHOOL (Lepší škola díky jazykům) jsme žádali o dva studijní pobyty pro vyučující francouzštiny a němčiny, protože oba jazyky nabízíme v rámci povinného druhého cizího jazyka. V srpnu jsem jako učitelka francouzštiny absolvovala první jazykový pobyt ve Franci, a to konkrétně v mezinárodní jazykové škole France Langue Notre Dame v Paříži. Během intenzívního kurzu francouzštiny jsem měla možnost poznat práci lektorů v této jazykové škole a jejich metody výuky, seznámit se s kulturou a zvyky země a poznat zajímavé studenty z celého světa. V kurzu jsem byla společně se studenty z Itálie, ze Španělska, z Anglie, Rakouska, z USA, Mexika, Belgie, Německa a ze Spojených arabských emirátů. Během dvoutýdenního pobytu jsme diskutovali o nejrůznějších tématech současnosti (vzdělávání, ekologii, médiích, kultuře, současném dění ve světě atd.). Celý kurz byl zaměřen hlavně na konverzaci, rozšiřování slovní zásoby a poznávání reálií Francie. Ve volném čase jsem navštívila nejznámější pařížské památky, ochutnala místní speciality a ověřovala si znalosti francouzštiny v praxi. Vzhledem k ubytování v rodině jsem mohla zblízka pozorovat život místních, diskutovat s nimi o každodenních problémech a získala jsem tak neocenitelné informace a poznatky pro svoji vlastní výuku francouzštiny v naší základní škole. Na začátku září jsem navzdory zhoršující se koronavirové situaci odjela na druhý jazykový kurz v Německu v Berlíně. Absolvovala jsem týdenní intenzívní kurz němčiny v jazykové škole GLS Sprachzentrum Berlin, která patří mezi nejvyhlášenější jazykové školy v celém Německu. I zde jsem měla během výuky možnost poznat studenty z celého světa (z Jižní Koreje, z Guatemaly, z Peru, Itálie, Ukrajiny, z USA, z Polska, Norska a z Turecka). Jejich příběhy a vyprávění o vlastní zemi pro mě byly obrovskou inspirací a díky tomu jsem mohla nahlédnout do každodenního života na druhém konci světa, dozvědět se něco z místních zvyků, poznat tradice a způsob života, který je někdy úplně odlišný od toho našeho a v něčem je naprosto stejný. S vyučujícími jsme diskutovali o jejich přístupu k vlastní válečné historii, o současném zaměření Německa, o jeho kultuře a i o smýšlení obyčejných Němců v otázkách imigrantů, války na Ukrajině, inflace atd. I zde jsem ve volných chvílích navštívila významné památky a získala tak zajímavé informace pro svoje hodiny němčiny ve škole. I když se snažím neustále vzdělávat a udržovat si vysokou úroveň v cizích jazycích všemi dostupnými prostředky, nic se nevyrovná pobytu přímo v cizí zemi, kde můžeme jazyk nasávat na každém kroku. Musím říct, že zahraniční pobyty ve Francii, v Německu a dříve i na Maltě pro mě znamenaly obrovský profesní posun a díky nim můžu dětem mnohem lépe zprostředkovat současnou podobu cizího jazyka i autentické zážitky, které se z žádné učebnice nenaučí. Děkuji Evropské unii za poskytnuté finanční prostředky i vedení školy za možnost využít této příležitosti a dále se vzdělávat. Zpracovala: Jana Guličuková